сурмачі

likelviv


Фотоблог

Фоторозповідь про Львів і все, що з ним пов'язано.


Previous Entry Share Next Entry
Храми Львова. Церква Преображення Господнього
Edvard
likelviv
Попри свою коротку історію, а первинно храм був збудований у першій половині XVIII ст. (1703–1731),  ця пам’ятка архітектури багато разів змінювала власників, ба навіть своє функціональне призначення. Наприкінці XVII ст. до Львова прибули монахи ордену тринітаріїв, які викуповували християн із турецької неволі. Вони швидко здобули прихильність львів’ян і вже в 1703 р. почали будувати свій храм та монастир.
01.


02. Храм збудували на місці двох кам’яниць: Морквяної та Малехівської – так їх називали.  В ті часи львівське середмістя було оточене мурами. Ці кам’яниці були розташовані відразу біля оборонних мурів і Краківської міської брами. Стіни підвалів та фундаментів обох цих кам’яниць збереглися в криптах цього храму й донині.

Пластична панорама Львова, Я. Вітвицького. Де зображено Львів ІІ половини XVIII століття.

03.


04. Аби ліпше запрезентувати фасад, будівничі спорудили фронтальну частину храму на відстані 4 метри від вул. Краківської. Нині ми бачимо, що завдяки більшому простору ця частина вулиці є комфортнішою і церкву ліпше видно.

Пластична панорама Львова, Я. Вітвицького. Де зображено Львів ІІ половини XVIII століття.

05.


Будівництво храму тривало майже 30 років. Для будівництва монастиря було викуплено згодом ще 5 кам’яниць.  Святиню оточили монастирськими спорудами. Це був храм Святої Тройці. Після приходу австрійських властей до Львова орден отців-тринітаріїв у 1783 р. скасовують. Монастир переобладнують під потреби університету, а в храмі розміщають університетський читальний зал та бібліотеку з книгосховищем. Після революційних подій 1848 року будівля храму та монастиря були частково зруйновані, а університет перебирається на вул. св. Миколая (тепер – вул. Грушевського). У 1849 р. австрійська влада дарує ці будівлі  українцям, які у Львові на цей час порівняно з польським населенням, були меншістю. Створюється фундація «Руський Народний Дім» для збору пожертв на будівництво церкви та Народного Дому. Це мала бути друга церква у Львівському середмісті, її будівництво для українців мало велике значення.
06.

Пластична панорама Львова, Я. Вітвицького. Де зображено Львів ІІ половини XVIII століття.

У результаті перебудови частково зруйнованих монастиря та храму утворюється нова вулиця, яку спочатку назвали на честь родини меценатів-патриціїв Корняктів, адже Костянтин Корнякт фінансував значною мірою будівництво першої і до цього часу єдиної церкви у львівському середмісті – Успенської (що на вул. Руській). Згодом назву вулиці скоригували – вул. Костянтина Корнякта. Народний Дім збудували  в 1851–1864 роках, натомість будівля храму тривала майже до кінця ХІХ ст. Богослужіння почали відправляти у 1902 р., а освятили храм лише у 1906 році. Ускладнення, через які будівництво храму затягнулося, були спричинені напруженими стосунками між Народним Домом (у той час – осередком москвофільства) та парафіянами разом з Митрополичим ординаріатом.
07.


08.


09. Після завершення будівництва церкви Преображення Господнього, храм зберіг форми тринавної базиліки.


10.


11. Сучасна будівля (кінця ХІХ ст.) відрізняється від первинного храму Святої Тройці (поч. XVIII ст.) багатшим оздобленням і п’ятьма куполами, з яких особливо виділяється центральний, внутрішній діаметр якого сягає 10 м.

3-Д модель храму на Google earth.
12.


13.


14.


15. У результаті перебудови храму було досягнуто цікавого ефекту, що його породжував центральний купол, єдиний розкритий усередину храму. Сфера купола є символом чогось небесного, вічного, а оскільки з нього в храм потрапляє найбільше світла, яке освітлює притемнені нави, то виникає ефект переходу із земного світу в небесну сферу.


16.


17.


18. У барабані головного купола зроблено 12 вікон та встановлено фігури 12 апостолів видатного скульптора Леонарда Марконі. Нижче, на фризі, зображені герби головних галицьких міст, також авторства Л. Марконі.


19.


20. Вітражі для храму були виконані в Інсбруці,  а керамічні плитки для підлоги привезли з Відня та Праги. Іконостас і казальницю виконала фірма Фердинанда Маєрського з Перемишля.  Загалом над облаштуванням храму працювали такі митці, як Леонард Марконі, Тадей Попель, Теофіл Копистинський, Корниїл Устиянович та ін.


21.


22.


23.


24.


25. Цікавим елементом «декорацій» ззовні святині є снаряд, який застряг у стіні церкви та не вибухнув. Нагадує він про польсько-українське протистояння 1918–1919 років.


26.


27. Храм має також підземелля, але це окрема тема яку ми розкриємо згодом…


28. Ще кілька фото від Олега, які допоможуть відобразити красу цієї святині:


29.


30.


31.


32.


33.


34. Копія чудотворного образу "Зарваницької Богородиці"


35. Хрещення Русі


36.


37.


38.


39.



Екскурс провів - Едвард Бліновський: facebook
Фотограф - Олег Бабенчук: olegbabenchuk.com, facebook та Вконтакті.

?

Log in

No account? Create an account